خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

×
توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود
آشنایی با سیستم های خنک سازی انجین موتورسیکلت و خودرو ها بروز شده توسط: حمید حساس
09:04:23    1401/02/05

آشنایی با سیستم های خنک سازی انجین موتورسیکلت و خودرو ها

آیا تا کنون شده است به این فکر کنید چرا خودروها و موتورسیکلت ها دارای سیستم های خنک سازی انجین متفاوتی هستند. آیا تفاوت خنک سازی با روغن یا آب را می دانید. اصلا کدام یک از سیستم های خنک سازی بهتر است؟ چند نوع سیستم خنک سازی وجود دارد؟ پس برای رسیدن به پاسخ همه این سوالات با ما همراه باشید.

به طور کلی سیستم خنک سازی انجین کلیه وسایل نقلیه اعم از موتورسیکلت ها و خودروهای سواری و سنگین به دو دسته تقسیم می گردند.

1-سیستم های هواخنک

2-سیستم های خنک سازی با مایعات ( روغن، آب ).

 

سیستم های هوا خنک:

موتورسیکلت های دارای سیستم هوا خنک به دو دسته تقسیم می گردند.

1- بوبین های خشک

2- بوبین های غوطه ور در روغن

 

موتورسیکلتهای بوبین خشک:

این گونه موتورسیکلتها بیشتر برای ترددهای کوتاه درون شهری طراحی گردیده اند و برای طی حداکثر 80km الی 100km طراحی گردیده اند و اکثرا فاقد سیستم استارت هستند. و هذینه تولید این موتورسیکلتها بسیار پایین تر است اما عمر این گونه موتورسیکلتها کم بوده و سرویس و نگهداری از آنها بالا می باشد.

انجین های مجهز به سیستم خنک سازی هوا خنک برای کارکرد در شرایط های محیطی تا 40 درجه سانتیگراد کارایی دارند و در دماهای بالاتر از کار خواهند افتاد.

 

موتورسیکلتهای بوبین مایع:

انجین های مجهز به سیستم خنک سازی هوا خنک روغنی برای کارکرد در شرایط های محیطی تا 60 درجه سانتیگراد کارایی دارند و در دماهای بالاتر از کار خواهند افتاد. اقلب این موتورسیکلتها توانایی طی مسیر را به صورت نا محدود ( تا زمانی که راننده خسته نباشد ) را دارا می باشند و دارای طول عمر بالاتر  و هذینه سرویس و نگهداری بسیار پایین تری نسبت به موتورسیکلت های هوا خنک را دارا می باشند و می تواند بدون مشکل تا بیش از 1000 کیلومتر را طی کنند. این موتورسیکلتها اغلب دارای دو نوع سیستم جهت خنک سازی می باشند.

1- سیستم های خنک سازی با روغن ( که خود به دو بخش  الف: هوا خنک  ب) رادایتور روغن)

2- رادیاتور آب تقسیم می گردند.

 

سیستم خنک سازی با مایعات ( روغن، آب ).

طول عمر در انجین های مجهز به سیستم های خنک سازی مایعات بسیار بالا تر می باشد و توانایی کارکرد در شرایط دشوار محیطی را دارا می باشند انجین های مجهز به این نوع سیستم خنک سازی قادر است در شرایط های محیطی بیش از 100 درجه سانتیگراد هم کار کنند. اغلب موتورسیکلتها و خودروها با تجهیز شدن به این نوع سیتسم خنک سازی قادر هستند تا در ترافیک های سنگین و شرایط آب وهوایی گرم و خشک در جاده های طولانی بدون هیچ مشکلی مسیر را طی کنند.

سیستم خنک سازی مایعات معمولا در خودروها و موتورسیکلتها به دو دسته تقسیم می گردند.

  • سیستم خنک سازی روغن
  • سیستم های خنک سازی آبی

 

سیستم خنک سازی روغن :

الف) سیستم هوا خنک روغن :

موتورسیکلتهایی که اکثرا استارتی هستند دارای سیستم خنک سازی بوبین با روغن خود انجین می باشند و با عبور هوا از بین هد سینگ ( بادگیر ) سرسیلندر روغن درون انجین خنک گردیده و این کاهش دما روغن در طی کلیه محیط درون انجین جریان پیدا نموده و عمل خنک سازی قطعات صورت می گیرد.

 

ب) سیستم رادیاتور روغن:

در این نوع سیستم خنک سازی که در موتورسیکلتها که معمولا حداقل 200cc حجم سیلندر دارند و در کامیون ها و اتوبوسها و برخی از خودروهای سواری مجهز به آن می باشند و به دلیل ایجاد دمای بسیار بالا در این انجین برای افزایش بهره وری و کاهش هر چه بیشتر دمای قطعات انجین به واسطه یک رادیاتور کوچک که در جلو موتورسیکلت نصب میگردد اقدام به خنک سازی انجین می کنند به این گونه که روغنی که گرمای انجین را به خود جذب نموده وارد رادیاتور گردیده و با عبور هوا از بین پره های رادیاتور، دمای روغن کاهش پیدا نموده و سپس روغن به کارتر انجین بر می گردد. معمولا روغن درون رادیاتور همان روغن موتور درون انجین می باشد. روغن به دلیل آنکه می تواند بک یک باره دمای خود را از دست دهد و با کمترین میزان جریان هوای عبوری از سطح رادیاتور دمای خود را از دست می دهد مورد استفاده قرار می گیرد ما به دلیل آثار زیست محیطی و به دلیل کاهش طور کارکرد عمر مفید روغن و هذینه تولید روغن دیگر از این سیستم خنک سازی به اندک در خودروها اما بیشتر در موتورسیکلتها استفاده می گردد.

 

 

 

آشنایی با راه های افزایش سرعت و قدرت در موتورسیکلت ها

5 تصور نادرست افراد از موتورسیکلت ها

سیستم انژکتور  یا EFI چیست؟

مزایای استفاده از باد نیتروژن در لاستیک ها

عواملی که باعث خرابی سوپاپ ها می شوند

متن قولنامه خرید و فروش موتورسیکلت

آشنایی با سیستم های خنک سازی انجین موتورسیکلت و خودرو ها



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

با سلام موتور سیکلتهای جدید داخل که بوبین روغنی هستند رادیاتور روغن یا رادیاتور آب ندارن چرا شما میگین یا بوسیله رادیاتور روغن یا آب خنک میشه و اینکه با سیستم خنک کاری مایعات فرقی نداره ممنون میشم جواب بدین

متوجه سوال شما نشدیم

user

درود میخواستم بدونم برای خنک کاری موتور کویر c2 میشه رادیات اب یا روغن نصب کرد؟

بله می توانید ولی ارزشی ندارد و بی فایده است

واینکه اگر میشه توجیه پذیر هست یا نه؟

user

باسلام. موتورهای اب خنک وهواخنک از نظر نحوه آببندی باهم تفاوت دارند یانه

تفاوتی ندارند

بخصوص از نظر حد مجاز دور موتور

user

باسلام وخسته نباشید درموتو رهای باتراکم 1به 11دوسوپاپه بودن نسبت به 4 سوپاپ ضعفه یامزیت؟ ممنون

نسبت تراکم ربطی به تعداد سوپاپ برای مزیت یا عیب ندارد

user

با سلام من یه موتور پیشرو ۲۰۰cc دارم کنار سرسیلندر طرف شمع یه جای مخصوصی وجود داره که با یه درب و دو تا پیج بسته شده میخوام بدونم این جای مخصوص به چه دردی میخوره ؟

جهت تنظیم فیلر است

user

باسلام. برای شکاری 200 انژکتور رادیات روغن (با دونیم کردن‌ رادیات بخاری پراید) نصب کرده ام. خروجی از درپوش سرسیلندرو ورودی داخل کانال بالای اسبکها که روغن سردشده روی اسبکها میریزه. . اختلاف دمای شلنگ ورودی وخروجی حتی در ترافیک طولانی کاملامحسوسه. معایب ومزایای این کار از نظر شما به چه صورته.؟ ممنون.

user

داخل تهران پیک موتوری کار میکنم بین هندا ۱۲۵ یا ۱۵۰ یا ۲۰۰ کدوم خوبه؟ا گه موتور دیگه ای به جز هندا هم هست ممنون میشم بهم بگید

با توجه به هدف استفاده شما 125 سی سی پیشنهاد میشود

user

سلام موتور سیکلت من هوندا 200 CG هست دارای سیستم هواخنک و بویین قوطه ور در روغن چطور میتونم تشخیص بدم که سیستم خنک کننده موتور سیکلت کار میکند

اگر کار نمیکرد بعد از طی 10 کیلومتر موتور شما جام می نمود

user

باسلام و خسته نباشید من موتور هوندا 125 بوبین خشک دارم چندین بار با سرعت 100 تا تا 200 کیلومتر باهاش راه رفتم یکسره بدون توقف آیا مشکلی هم براش پیش میا ادامه بدم ؟ باتشکر

در صورتی که فرصت خنک شدن به بوبین بعد از هر 100 کیلومتر را ندهید احتمال سوختن آن افزایش پیدا میکند

user

سلام موتور من ۱۲۵ استارتی از این بیکلاچ هاست چه مسافتی رو میشه بدون توقف باهاش طی کرد که فشار میاد روش و با چه سرعتی

حداکثر 30 کیلومتر با نهایت سرعت آن

ادامه نظرات
کلمات کلیدی
مطالب مرتبط
محبوبترین
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi