نام برخی خودروها با بعضی پیشرانهها عجین شده است. برای مثال شورولت کوروت با پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک شناخته میشود و وانتهای هوی دیوتی رم نیز به استفاده از پیشرانههای دیزلی کامینز شهرت دارند. بیامو هم در همین دسته قرار میگیرد. ژرمنها برای چند دهه با پیشرانه ۶ سیلندر خطی تنفس طبیعی شناخته شدهاند، پیشرانهای که در دهه ۸۰ میلادی روی بسیاری از محصولات این خودروساز نصب شد.
با گذشت زمان پیشرانههای ۶ سیلندر خطی تنفس طبیعی بیامو جای خود را به نمونههای توربو دادند. اگرچه این نیروگاههای آهنین قدرت بیشتری داشتند اما فاقد کاراکتر و شخصیت نمونههای تنفس طبیعی قبلی بودند. بیامو هنوز هم پیشرانه ۶ سیلندر خطی تنفس طبیعی را میسازد اما این پیشرانه فقط روی موتورسیکلت نصب میشود.
نیروگاه آهنین ۱.۶ لیتری موردبحث روی بیامو K1600 GT وجود دارد و ویژگیهای شاخصی که قبلاً در پیشرانه خودروهای باواریا دیده شده بودند روی این موتورسیکلت هم به چشم میخورند؛ مثلاً آرایش DOHC که چهار سوپاپ را در هر سیلندر کنترل میکند بین پیشرانههای موردبحث مشترک است. همچنین ردلاین این پیشرانه به ۸۵۰۰ دور در دقیقه میرسد که برای یک موتورسیکلت جذابیتهای زیادی خواهد داشت.
بیامو این پیشرانه ۱۶۰ اسب بخاری را بهصورت عرضی در فریم کمعرض موتورسیکلت K1600 GT نصب کرده و زاویه آن ۵۵ درجه به سمت جلوست. خروجی میللنگ در انتهای پیشرانه نیست بلکه بین فضای سیلندرهای دوم و سوم قرار گرفته است. این برند همچنین گیربکس ۶ سرعته سکونشئال موتورسیکلت موردبحث را بهصورت عرضی نصب کرده و یک شفت نیز چرخ عقب را به حرکت درمیآورد.
اگرچه اکثر مقالات مربوط به موتورسیکلت در پدال منتشر میشود اما K1600 بسیار خاص به نظر میرسد. این محصول از ترمزهای ضد قفل، کنترل کشش، صندلی و دستههای کنترل گرم شونده، شیشه جلوی برقی برای محافظت از موتورسوار و ترکنشین در برابر باد و چراغ جلوی LED تطبیقی سود میبرد. بیامو K1600 GT همچنین دارای سیستم صوتی است هرچند فکر نمیکنیم چنین چیزی در موتورسیکلت کارایی زیادی داشته باشد. البته اگر روی شنیدن موزیک پافشاری کنید میتوان از هدفونهای بلوتوثی داخل کلاه ایمنی استفاده کرد.
پیشرانههای ۶ سیلندر خطی صدایی جذاب و توازن بسیار خوبی ایجاد میکنند. این نرمی به معنی سواری راحت و برجسته در ترددهای روزمره خواهد بود. گیربکس نیز نقش مهمی در این میان بازی میکند و زمانی که حرکت خود را شروع کنید دیگر نیازی به استفاده از کلاچ برای تعویض دندهها نخواهد بود. باید دانست نام K1600 به سری محصولات خاص بیامو اشاره دارد و مدل GT حاضر در تست اسپرت ترین آنهاست. نسخههای دیگر از صندلی ترکنشین راحتتر و فضای ذخیرهای بیشتری استفاده میکنند. تنها انتقاد ما از نظر ارگونومی به کیفهای این موتورسیکلت مربوط میشود که از روی آن حذف شدهاند و میتوان آنها را با کلید کیلس باز و بسته کرد. البته این کیفها فاقد فضای کافی برای نگه داشتن کلاه ایمنی هستند و نمیتوانند یک لپتاپ بزرگ را حمل کنند.
پیشرانه بزرگ به معنی موتورسیکلت بزرگ است و خود پیشرانه به تنهایی وزن ۱۰۲ کیلوگرمی از وزن کل ۳۵۵ کیلوگرمی موتورسیکلت را تشکیل میدهد. حتی زمانی که هنگام ترافیک در کنار یک خودرو پارک کنید طول ۲.۳ متری موتورسیکلت بیامو K1600 GT به چشم خواهد آمد. از نظر هندلینگ و سواری نیز محصول جذاب بیامو هیچ کمبود و نقصی ندارد. این موتورسیکلت با اکثر تجهیزات و آپشن ها قیمتی کمتر از ۳۰ هزار دلار خواهد داشت و اگر بخواهیم یک خودرو در این بازه قیمتی برای سفری بینقارهای انتخاب کنیم، موتورسیکلت موردبحث نیز در لیست حضور خواهد یافت؛ اما مهمتر اینکه تنها یک اشاره به دستهگاز K1600 GT کافی است تا متقاعد شویم بیامو باید پیشرانه تنفس طبیعی خود را دوباره به محصولاتش بازگرداند.
مشخصات بیامو K1600 GT | |
نوع وسیله نقلیه | پیشرانه وسط، چرخ عقب محرک، دونفره، موتورسیکلت بدون درب |
پیشرانه | ۶ سیلندر خطی ۲۴ سوپاپه تنفس طبیعی با بلوک آلومینیومی و سیستم انژکتوری |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۱۶۰/۱۸۰ |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۲۳۲۴/۱۰۰۰/۱۴۴۰ |
فاصله بین محوری (میلیمتر) | ۱۶۱۷ |
وزن (کیلوگرم) | ۳۵۵ |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۳.۱ |
زمان طی مسافت ۴۰۰ متر (ثانیه) | ۱۱.۲ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۰۱ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۷.۸ |
منبع: bmwmotorcycles, pedal نویسنده: شاهین احمدزاده