به تازگی یک شرکت چینی با نام QJ موتور از موتورسیکلت ۱۰۰۰ سیسی با نام SRK1000RC رونمایی کرده است. نمایشگاه موتورسیکلت EICMA 2023 محل خودنمایی برندهای ژاپنی است اما یکی دیگر از کشورهای آسیایی یعنی چین نیز حرفهایی برای گفتن در این رویداد دارد. یکی از شاخصترین موتورسیکلتهای چینی حاضر در این رویداد توسط شرکت QJ موتور و با نام SRK1000RC معرفی شده است. در واقع این موتورسیکلت را میتوان سوپر بایک پرچمدار چینیها دانست. این محصول دو چرخ از قوای محرکه و قطعات سازندگان شاخصی همچون MV آگوستا و برمبو استفاده میکند.
موتورسیکلت یاد شده به پیشرانه ۴ سیلندر ۱۰۷۸ سیسی مجهز است. در واقع این پیشرانه نسخهای ارتقا یافته از نیروگاه آهنین MV آگوستا بروتاله ۱۰۹۰ RR است و حتی در بلوک سیلندر آن نوشته MV حک شده است. اگرچه نسخه ایتالیایی این پیشرانه ۱۵۸ اسب بخار قدرت دارد اما نسخه چینی به قدرت ۱۴۴ اسب بخار و گشتاور ۱۱۲ نیوتون متر اکتفا کرده است. این نیرو از طریق یک گیربکس ۶ سرعته راهی چرخها میشود. به این ترتیب موتورسیکلت QJ موتور SRK1000RC رقیب محصولاتی همچون دوکاتی پانیگیل V2 و MV آگوستا F3R خواهد بود و یک پله پایینتر از محصولاتی همچون کاوازاکی نینجا ZX-10R و یاماها YZF-R1 قرار خواهد گرفت.
شاید پیشرانه QJ موتور SRK1000RC قدرتی در حدود ۲۰۰ اسب بخار نداشته باشد اما زیرساخت آن حرفهای زیادی برای گفتن دارد. برای مثال دوشاخ و مونو شوک تولید اولینز در SRK1000RC دیده میشوند. رینگهای ۵ پره ۱۷ اینچی نیز با لاستیکهای پیرلی روسو کورسا همراه میشوند و سیستم ترمز نیز تولید شرکت برمبو است. گفته میشود وزن کلی این موتورسیکلت به ۱۹۸ کیلوگرم میرسد که حدود ۲ کیلوگرم کمتر از پانیگیل V2 خواهد بود.
از نظر طراحی نیز با محصول نسبتاً منحصربهفردی روبرو هستیم چراکه چراغهای جلو از LED تشکیل و چراغهای راهنما هم در آینهها ادغام شدهاند. پوشش بدنه نیز ترکیبی از رنگهای سفید و قرمز است. از جمله امکانات این موتورسیکلت میتوان به پشت آمپرهای TFT، چراغهای تمام LED، دوربین جلو و عقب و ترمز ABS دو کاناله اشاره کرد. QJ موتور هنوز جزئیات قیمت و زمان عرضه محصول جدید خود را اعلام نکرده و حدس میزنیم این موتورسیکلت شاید نسخه پیشتولیدی بوده و مدل نهایی طراحی سادهتری داشته باشد. احتمال عرضه SRK1000RC در بازار آمریکا نیز وجود دارد.
منبع: rideapart, cycleworld, pedal نویسنده: شاهین احمدزاده