چند سالی است که اکثر شرکت های منتاژ کننده موتورسیکلت در ایران اقدام به قراردادن داشبوردهای کاملا دیجیتال بر روی موتورسیکلت های خود نموده اند و کیلومترهای اکثر این موتورسیکلت ها به واسطه سنجش مقدار ولتاژ دور موتور را نمایش داده و بخش نشانگر سرعت در کیلومترهای دیجیتال هم به واسطه یک سنسور گرافیتی میزان سرعت را به مدار ECU درون کیلومتر منتقل و پس از پردازش مقدار سرعت و مصافت طی شده را نشان میدهد. امروز قصد دارم در رابطه با چگونگب بررسی و تست و شیوه تعمیر سنسورهای کیلومتر شما را آشنا نمایم پس در ادامه با من حمید حساس همراه باشید تا با چگونگی سرویس و تعمیر سنسورهای کیلومتر موتورسیکلت های دیجیتال آشنا شوید.
همواره به یاد داشته باشید که هر وسیله الکترونیکی بر اساس قوانین الکترونیک کار میکنند پس برای سنجش و تست و دست زدن به هر قطعه الکترونیکی نیازمند ابزار و رعایت اصول پایه در الکترونیک هسیم. برای سنجش قطعات نیازمند به یک دستگاه با نام مولتی متر هستید. که وظیفه آن بررسی سلامت و تعیین مشخصات کارکرد قطعات الکترونیک است. به همین دلیل در زمانی که شما قصد دارید به یک قطعه الکترونیکی دست بزنید باید مراقب الکتریسیته ساکن موجود در بدن خود باشید که با انتقال الکتریسیته ساکن به واسطه لمس قطعات و انتقال آن به قطعات میتواند منجر به آسیب و یا از کار افتادن آن قطعه گردد و برای جلوگیری از چنین امری میبایست ابتدا الکتریسیته ساکن بدن خود را در درجه اول تخلیه نمود این کار را به وسیله یک دستبند استاتیک یا لمس قسمتی از بدنه فلزی موتورسیکلت که فاقط پوشش رنگ است میتوانید انجام دهید به عبارت دیگر لمس سیم سبز رنگ در سیم کشی موتورسیکلت به مانند همان دستبند آنتی استاتیک عمل مینماید و الکتریسیته بدن شما تخلیه میگردد.
برای تست سنسور کیلومتر ابتدا باید سوکت سیم اتصال سنسور کیلومتر را از سیم کشی اصلی موتورسیکلت آزاد نمائید. برای این منظور ابتدا کاسه چراغجلو متورسیکلت را باز نموده تا به بخش اتصالات سیم کشی اصلی دسترسی پیدا کرده و سپس با آزاد سازی ضامن سوکت سنسور بتوان جهت تست سنسور با مولتی متر اتصال را قطع نمود.
پس از آزاد سازی سوکت اگر به آن دقت کنمائید به سه پین فلزی متصل به سیم های سنسور درون سوکت مواجه میشوید. به ترتیب یک پین ولتاژ رفت، دو پین اتصال مقاومتی رفت و برگشتی وجود دارد. برای تست سنسور بسته به نوع سنسور دو وضعیت تست وجود دارد
- تست اتصال کوتاه سیم
- تست مقاومتی
1- تست اتصال کوتاه
معمولا بر اثر عبور از روی دست اندازها با سرعت بالا یا باز و جمع شدن مکرر کمک فنر احتمال قطعی در سیم سنسور بسیار بالا است. برای آنکه بتوان از عملکرد صحیح سنسور آگاه شد باید ابتدا مولتی متر را بر روی حالت تست دیود یا همان تست بازِر قرار دهید.
سپس با اتصال پراب های مولتی متر به پین های درون سوکت بررسی می نمائیم که آیا قطعی سیم در سنسور وجود دارد یا خیر. اگر سیم ها وصل باشد با صدای بوق توسط مولتی متر مواجه می شویم در غیر این صورت هیچ صدایی به گوش نخواهد رسید این تست برای سنسورهای ساده انجام میگرید نه سنسورهای مقاوتی
2- تست مقاومتی
در اکثر تریل های باکیفیت و کیلومترهای درجه یک سنسورهای مقاومتی نصب شده اند که برای تیست آنها همانند مرحله قبل اقدام می نمائیم اما با ایت تفاوت که مولتی متر را بر روی وضعیت تست مقاومت و بر روی گزینه 20 یا 200 کیلو اهم قرار داده و پس با اتصال پراب مولتی متر به پین های درون سوکت و در نهایت با به چرخش در آوردن چرخ جلو بررسی میکنیم که آیا مقدار عددی مقاومت نمایشگر تغییر می نماید یا خیر. اگر مقدار شروع به تغییر نمود به معنای اتصال سیم ها و عملکرد صحیح سنصور است در غیر این صورت یا سیم قطع است یا سنسور آسیب دیده است.
بررسی و تعویض سنسور
در بسیاری از موارد به دلیل عدم رسیدگی به موقعه به سنسور و گریس کاری آن پس از هر 10.000 کیلومتر به صورت یکباره سنسور از کار می افتد و دیگر کار نمیکنید. برای این منظور می بایستی ابتدا چرخ جلو را باز نموده و سپس سنسور را از جای خود خارج و درون آن را با یک دستمال تمیز به صورت آهسته تمیز نمود. در موتورسیکلت های تریل جدید که دارای کیلومتر دیجیتال هستند. بخش سنسور چرخ بسیار حساس است. در هنگام باز نمودن چرخ بسیار دقت کنید. اگر کوچکترین فشاری به سیم سنسور وارد آید و یا کوچکترین فشاری به بخش سنور وارد آید باعث آسیب و عدم کارکردن سنسور خواهد شد و باید سنسور تعویض گردد و غیر قابل تعمیر است.
هشدار: از هیچ گونه نفت، بنزین یا تینر یا هر ماده دیگری جهت تمیز نمودن درون سنسور استفاده ننمائید زیرا باعث آسیب به آن میشود.
برای شروع به کار ابتدا میبایست موتورسیکلت تریل را بر روی یک جک ثابت یا یک چهار پایه قرار دهید تا سر جلو موتور در هوا آزادانه بدون هیچ مانعی بچرخد . دقت کنید موتورسیکلت در وضعیت تعادل وزی قرار داشته باشد تا یک باری موتورسیکلت تعادل خود را از دست نداده و به زمین نخورد.
اکنون میبایستی فلاپ های کمک فنر را از روی کمک ها باز نمود.
اکنون پس از تمیز کردن تمام قسمتها از آلودگی میبایستی اقدام به آزاد نمودن تایر از کمک فنر ها نمود. اکنون چرخ را در جای خود قرارداده و چرخ را ببنید و پیچ های آن را سفت کنید.
در موتورسیکلت های تریل به دلیل اهمیت اطمینان از جلوگیری از هر گون آزاد شدن تایر از کمک فنرها و همیچنین افزایش ایمنی و تحمل میزان فشار به کمک فنرها، بر روی بخش سر کمک فنر یک پیچ ضامن اطمینان از جلوگیری از باز شدن میل نفس در اثر ضربه یا شل شدن آن در دراز مدت استفاده شده است ابتدا باید این پیچ ضامن را باز نمود تا بتوان میل نفس را باز و تایر را از جای خود خارج نمود.
سپس می بایستی پیچ میل نفس را باز و در نهایت تایر را از کمک ها آزاد نمود.
اکنون با باز شدن چرخ سنسور را از جای خود بیرون آورده و آن را تمیز و در نهایت با کمک مقدار اندکی گریس نسوز سفید داخل آن را روان کاری میکنیم
در صورتی که سنسور آسیب دیده باشد و درون آن از قطعات ریز پلاستیکی یا فلزی روئیت شد سنسور را با یک سنسور جدید جایگزین نمائید.
منبع: باشگاه موتور سواران ایران
سلام کاوان ام جی 150مدل1402دارم،سنسور کیلومتر آن نشان نمیدهد وقتی ترمز میزنم اونم ناهماهنگ کار میکنم باز کردم همه چی سالم بود ساوه یا خرده شکستگی نبود فقط روی سنسوری که روی قرقره میچرخید چندتا خطوط افتاده بود فکرکنم باد چرخ جلو زیاد کردم ضربه زده میخواستم ببینم میشه تعمیر کرد یاباید عوض بشه
تعویض نمایید
ضمن عرض ادب و احترام، خسته نباشید. موتور بنده طرح کلیک 170 کبیر هست. صفحه کیلومترش مشکل پیدا کرد (فکر میکنم در اثر آفتاب) ، یک کیلومتر طرح کلیک خریداری کردم. وقتی کیلومتر جدید رو نصب کردم سرعت رو درست نشان نمیده، با کمی سرعت گرفتن سرعت میشه 199 کیلومتر و ثابت میمونه. لطفا راهنمایی بفرمائید. کیلومتر خود موتور فقط یک چراغ ABS داشت که قبل از روشن کردن موتور روشن میشد که الکی هم بود چون سیستم ABS نداره این موتور ، کیلومتر جدید همه چراغها رو داره و درست کار میکنند اما چراغ ABS رو نداره اما کیفیت نمایشگر بهتری داره و به غیر از ساعت ولتاژ باتری و تربپ 1 و 2 رو هم نشان میده که قبلی خودش نداشت اما سرعت رو درست نشان نمیده.
کیلومتر جدید یا خراب است یا متعلق به موتور شما نیست یا سنسور سرعت کیلومتر خراب است
سلام من موتورم ۲۰۰احسان است.دنده یک کیلومتر درست میزنه ولی از دنده دو به بالا سرعت را خیلی کم نشون میده . مشکل از چیه
سلام وقت بخیر نحوه رفع لاگ کیلومتر نیمه دیجیتال احسان رو میگین
سلام موتور 200پلاس نیکتاز دارم بار اول کارواش بردم حالا با باز کردن سوییچ نه استارت میخوره نه کیلومتر کار میکنه ولی با هندل روشن میشه و کیلومتر هم روشن میشه ...دلیلش چیه ..چراغ چکش هم چشمک میزنه
اب به مدار نفوذ کرده
سلام خسته نباشید ببخشید کیلومتر موتور من برقی هست دور موتورش کار نمیکنه مشکل از چی هست؟ممنون میشم کمک کنید.
اتصال سیم ها و سلامتی سنسور و کیلومتر را بررسی کنید
سلام وقت بخیر موتور طرح کلیکبلنتا v150i گرفتم ،تنظیمات صفحه کیلومتر قاطی کرده ،زدم از کیلومتر به مایل تغییر کرد بعد خاصتم برگردونم زفت رو حالتی ک تنظیم کنی کی روغن موتور تعویضش فعال شه الان تو اون حالت گیر کرده هی چشمک میزنه و تغییر حالتم نمیده هرکاری میکنم ،رله حلی دارید براش؟
بست باتری را قطع و 24 ساعت صبر کنید
سلام حدود 4 ماهه موتور ایروکس شرکت همتاز گرفتم کیلومتر 650 سنسور از کار افتاد نمایندگی تعمیراتش میگه فقط 45 روز گارانتی داره آیا درست میگه؟
به شرکت تولید کننده تماس بگیرید و تقاضا خدمات گارانتی نمایید
سلام از وقتی لنت موتور کلیک رو عوض کردم سرعت شمارم یا صفر رو نشون میده یا پرش کیلومتر روی ۱۰۰ به بالا دارم وقتی ترمز میگیرم بدتر میشه موضوع میتونه از چی باشه
سنسور یا سیسم سنسور دچار مشکل شکل شده است
سلام من موتور طرح ایروکس کویر رو صفر خریدم ولی سرعت موتور روی کلیومتر نشون داده نمیشه، علت چیه؟
به فروشنده مراجعه و تقاضای خدمات گارانتی نماید. در صورت عنوان عدم دارابودن گارانتی به واحد اصناف شکایت کنید